06 46242339 han.degroot@hetnet.nl
Portret Toon Kelder

(1894-1973)

Omstreeks 1924 koos Toon Kelder pas voor een bestaan als kunstenaar en ging in Den Haag wonen. Zijn vroege werk had een forse realistische stijl. De onderwerpen waren conventioneel zoals portretten, stillevens en landschappen. Begin jaren’30 werd zijn aanvankelijke zware manier van schilderen lichter, zowel van toon als van toets en zijn onderwerpen werden romantischer. Kenmerkend waren zijn ruiters en naakten in een arcadisch landschap.Vooral de heel dun geschilderde en in zachte tinten opgezette naakten bezorgden hem veel faam. Na verloop van tijd is er van het naakt weinig meer over dan wat zachte vage kleurvlakken en een enkele contourlijn. Na de bevrijding van Nederland in 1945, leek ook dat Toon Kelder zich wilde bevrijden.van alle conventies. Zonder terughoudendheid begon hij te experimenteren met eenvoudige bijna abstracte vormen, getekend met penseel en inkt. Onderstaande penseeltekeningen zijn door hem gemaakt in 1947. Hieruit ontstaan zijn sculpturen, aanvankelijk platte beelden gevormd met ijzerdraad. Deze vertoondendie veel gelijkenis met zijn penseeltekeningen. Maar na verloop van tijd werden zijn beelden drie dimensionaal, kregen meer volume en werden abstract.

Opleiding: de Rotterdamse en de Haagse academie voor beeldende kunsten.